/Vehicles/Allies/UK/05-HevyTanks/TOG/File/TOG.htm | Up-dated: 18-07-2018

 

TOG Heavy Tank

Les chars lourds TOG (The Old Gang) furent conçus (à partir de juillet 1939) par des ingénieurs responsables de la conception des tous premiers chars de la 1re guerre mondiale, dont Sir Albert Stern (chef du Tank Supply Depot durant la 1re GM). On remarque encore un air de famille avec ces vénérables ancêtres. Ces chars furent en effet conçus sur base des expériences de la Grande guerre, avec une bonne mobilité sur terrain boueux et de bonnes capacités de franchissement de tranchées. Ils étaient fort similaires au char B français.

Heavy tanks TOG (The Old Gang) were realized (as from July 1939) by engineers responsible for the design of the very first tanks of the 1st world war, of which Sir Albert Stern (chief of the Tank Supply Depot during the 1st WW). One still notices an air of family with these worthy ancestors. These tanks were indeed designed on the basis of experiment of the Great War, with a good mobility on muddy ground and good capacities of crossing of trenches. They were extremely similar with the French tank B.

 

TOG I

La tourelle du premier modèle complété en octobre 1940, le TOG I était la même que celle montée sur le Matilda. Le char était également équipé d'un obusier monté sur la caisse. Le TOG I était propulsé par un Paxman Ricardo V12 diesel développant 600 cv couplé à une transmission électrique. Le prototype du TOG I connu des surchauffes les tests (27 septembre 1940). La transmission électrique fut remplacée par après par une transmission hydraulique. Il fallu presque deux ans pour compléter le deuxième prototype avec unité hydraulique (mai 1943). Ce modèle rebaptisé TOG 1A, après un mois d'essais intensifs, rentra à l'usine pour les plus amples modifications. Quelques changements furent encore apportés au printemps 1944 puis le TOG I tomba dans l'oubli.

The turret of the first model supplemented in October 1940, the TOG I was the same one as that assembled on Matilda. The tank was also equipped with an howitzer assembled on the hull. The TOG I was propelled by Paxman Ricardo V12 diesel developing 600 hp coupled to an electric transmission. The prototype of the TOG I known overheatings during the tests (September 27, 1940). The electric transmission was replaced by afterwards by a hydraulic transmission. It taken almost two years to supplement the second prototype with hydraulic unit (May 1943). This model renamed TOG 1A, after one month of intensive tests, returned to the factory for the fullest modifications. Some changes were still brought to spring 1944 then the TOG I fell into the lapse of memory.

 

TOG I

 

 

Type: Super Heavy Tank
Crew: 8 (commander, gunner, loader, driver, 4x sponson gunners)
Number built: prototype

Length: 10.1 m | Width: 3.1 m | Height: 3 m | Weight: 81000 kg
Armament
Main: 75 mm (2.95 inch) howitzer | Secondary: 3 x 2-pdr (40 mm) Gun & 2 x x7.62 mm MG
Armor
Maximum: 62 mm | Minimum: 12 mm
Automotive & Suspension
Engine: Paxman Ricardo Diesel | Horsepower: 600 hp | Power/weight ratio: 7.38 hp/t
Suspension: unsprung
Performances

Maximum Speed : 14 km/h on road, 6 km/h off road | Range: 81-112 km
Fording depth: 0.91 m | Trench crossing: 2.29 m | Vertical obstacle: 0.91 m



Drawings

 

 

TOG II

Le TOG II qui conservait la transmission électrique fut complété en mars 1941. Il était armé d'un canon de 17-pdr (76.2 mm) dans une toute nouvelle tourelle en forme de boîte et de deux canons de 2-pdr (40 mm) de chaque côté de la caisse. Un nouveau design fut appliqué aux chenilles. En avril 1943, un autre prototype avec certaines modifications fut complété: commandes finales, adoption d'une suspension à barres de torsion. Les testes furent effectués en mai 1943.

The TOG II which preserved the electric transmission was supplemented in March 1941. It was armed with a gun of 17-pdr (76.2 mm) in a very new turret in the shape of box and two guns of 2-pdr (40 mm) on each side of the hull. A new design was applied to the tracks. In April 1943, another prototype with certain modifications was supplemented: final commands, adoption of a suspension with torsion bars. Test were carried out in May 1943.

 

TOG II

 

TOG II

 

Le poids de ces véhicules approchait les 80 tonnes et ils pouvaient tout juste atteindre les 14 km/h sur terrain dur et les 6.5 km/h en tout terrain. La longueur de la caisse (10.13 m) posait également problème lors des manoeuvres. Le blindage variait entre 12 et 62 mm. L'équipage était de 6 hommes. Ces chars avaient été conçus selon des spécifications qui étaient déjà obsolète en 1940 et c'est logiquement que la War Office n'effectua aucune commande de ce char. Il fut remplacé par le Churchill.

The weight of these vehicles approached the 80 tons and they could just reach the 14 km/h on hard ground and the 6.5 km/h in cross-country. The length of the hull (10.13 m) also posed problem at the time of the operations. The shielding varied between 12 and 62 mm. The crew was of 6 men. These tanks had been designed according to specifications which were already obsolete in 1940 and it is logically that War Office did not carry out any ordering of this tank. It was replaced by Churchill.

 

TOG II

 

 

Type: Heavy Tank
Crew: 6 (Commander, gunner, (2x) loaders, driver, co-driver)
Number built: prototype

Length: 10 m | Width: 3.1 m | Height: 3 m | Weight: 81300 kg
Armament
Main: QF 17 pdr (76.2 mm gun) | Ammo: 64 rounds | Secondary: 2 x 2-pdr (40 mm) Gun & 2 x x7.62 mm MG
Armor
Maximum: 62 mm | Minimum: 12 mm
Automotive & Suspension
Engine: Paxman Ricardo Diesel | Horsepower: 600 hp | Power/weight ratio: 7.38 hp/t
Suspension: unsprung
Performances

Maximum Speed : 14 km/h on road, 6 km/h off road | Range: 81-112 km
Fording depth: 0.91 m | Trench crossing: 2.29 m | Vertical obstacle: 0.91 m

 

 

Drawings

 

 

Heavy Tanks

 

Sources:


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