/Vehicles/Axis/Italy/10-Trucks/Others /Files/Alfa-Romeo.htm | Last Up-date:

 

Alfa Romeo Trucks

Autocarro Pesante Alfa-Romeo 800

Le Tipo 800 fut produit par Alfa-Romeo de 1940 à 1943, pour un usage routier. Ce camion lourd fut très utilisé en Afrique du Nord et sur le front de l'est. Les véhicules en service dans la Regio Esecito et la Regia Marina était principalement équipé d'un moteur diesel à injection.

Tipo 800 was produced by Alfa-Romeo between 1940 to 1943, for a road use. This heavy truck was very much used in North Africa and on Eastern front. The vehicles in service in Regio Esecito and Regia Marina was mainly equipped with a diesel engine to injection.

 

Alfa Romeo 800
Version GM, au gazogène.
Model GM with gas generator.

 

Cependant un modèle au gazogène et un modèle essence furent également produits en petit nombre. Un prototype semi-chenillé fut également réalisé.

However a model with gas generator and a gasoline model were also produced in small number. A half-tracked prototype was also construct.

 

Alfa Romeo 800 RE CSEM

 

Alfa 800 militare en Afrique du Nord.
Alfa Romeo 800 de la Wehrmacht.
Alfa 800 militare in North Africa.
Alfa Romeo 800 in the Wehrmacht.

 

Alfa-Romeo 800 Specifications
General
  • Type: Truck
  • Crew: 2
  • Production: ?
Engine
  • Type: 6 cylinders diesel
  • Power: 108 hp
Dimensions/Masses
  • Length: 6.84 m
  • Width: 2.35 m
  • Height: 2.85 m
  • Weight: 5500 Kg
Performances
  • Maximum Speed: 50 Km/h
  • Maximum Range: 360 Km

 

Autocarro Medio Alfa-Romeo 430

Ce camion moyen qui sera produit à partir de 1942, fut conçu dès le début pour un usage militaire, à partir du camion lourd Alfa-Romeo 800. Du tipo 800 on conserva la silhouette, la propulsion diesel. Sur le train de roulement avant les amortisseurs étaient dissociés.

This medium truck which will be produced as from 1942, was designed at the beginning for a military use, starting from the heavy truck Alfa-Romeo 800. From Tipo 800 one preserved the silhouette, the diesel propulsion. On the front axle the shock absorbers were dissociated.

 

Prototype Alfa Romeo 430
Alfa Romeo 430 Militare

 

L'Alfa-Romeo 430 sera encore produit à 186 exemplaires pour le compte des Allemands après l'armistice de septembre 1943, durant l'occupation de l'Italie du Nord. Certains camions seront convertis en véhicules anti-aériens par l'adoption d'une mitrailleuse de 20 mm IF Scotti.

Alfa-Romeo 430 will be still produced to 186 specimens on behalf of the Germans after armistice of September 1943, lasting occupation of the Northern Italy. Certain trucks will be converted into anti-aircraft vehicles by adoption; a machine-gun of 20 mm IF Scotti.

 

Alfa-Romeo 430 Specifications
General
  • Type: Truck
  • Crew: 2
  • Production: ?
Engine
  • Type: 4 cylinders diesel
  • Power: 80 hp
Dimensions/Masses
  • Length: 5.955 m
  • Width: 2.130 m
  • Height: 2.580 m
  • Weight: 3350 Kg
Performances
  • Maximum Speed: 65 Km/h
  • Maximum Range: 390 Km

 

Autocarro Medio Alfa-Romeo 500

Ce camion moyen était déjà en production lors de l'entrée en guerre de l'Italie. L'autotreno commando était une unité qui regroupait des véhicules de commandement. L'idée d'une telle unité vit le jour durant la bataille de Catalogne (décembre 1938 - février 1939) où le CTV transforma sur le terrain des camions en centres mobiles de commandement.

This medium truck was already in production at the time of the entry in war of Italy. The autotreno commando was a unit which gathered command vehicles. The idea of a such unit was born during the battle of Catalonia (December 1938 - February 1939) where the CTV transformed on the field trucks into mobile centers of command.

 

Prototype Alfa Romeo 500
Alfa Romeo 500

 

L'autotreno comando était composé de 12 centres mobiles de commandement et de 3 remorques aménagées. Il servait en général de QG mobile pour une unité motorisée. Il comprenait entre autres choses; une centrale de communications téléphoniques, une station radio, une centrale électrique, ... Cette unité fut envoyée en Russie pour le commandement du CSIR. Cependant sur ce front, l'état déplorable du terrain réduisit fortement sa mobilité en convoi.

The autotreno comando was composed of 12 mobile centers of command and 3 arranged trailers. It was used in general as mobile HQ for a motorized unit. It included inter alia things; a station of telephone, a radio station, a powerplant,… This unit was sent in Russia for the command of the CSIR. However on this front, the deplorable state of the ground strongly reduced its mobility in convoy.

 

Alfa-Romeo 500 embourbé en Albanie.
L'autotreno comando au dépot du génie militaire de Pavie.
Alfa-Romeo 500 in the sludge in Albania.
The autotreno commando in the deposit of the military engineering of Pavia.

 

Atelier de campagne Viberti de la Regia Aeronautica.
Field Workshop Viberti of the of Regia Aeronautica.

 

 

Alfa-Romeo 500 Specifications
General
  • Type: Truck
  • Crew: 2
  • Production: ?
Engine
  • Type: 6 cylinders diesel
  • Power: 75 hp
Dimensions/Masses
  • Length: 7.02 m
  • Width: 2.20 m
  • Height: 2.25 m
  • Weight: 3800 Kg
Performances
  • Maximum Speed: 45 Km/h
  • Maximum Range: 400 Km

 

Menu Trucks

 

Sources:


Menu Medium Tanks Next Drawing Last Drawing Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Medium Tanks Next Drawing Last Drawing Menu Medium Tanks Next Drawing Last Drawing Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Light Tanks