/Vehicles/Allies/USA/03-HeavyTanks/SuperHeavytank/Others-File/Others.htm | Up-dated: 09-04-2018

 

T29/T30/T32 & T34 (Super) Heavy Tanks

T29 Heavy Tank

A la fin de la deuxième guerre mondiale (début 1945), les Américains lancèrent le programme T29 pour contrer les chars lourds allemands de la fin de la guerre comme le Tiger II de 70 tonnes. Le T29 fut armé avec un canon de 105 mm T5E1 à haute vélocité (même arme que le T28) dans une tourelle conventionnelle.

At the end of the Second World War (at the beginning of 1945), the Americans launched the T29 program to counter the German heavy tanks of the end of the war like Tiger II of 70 tons. T29 was armed with a gun with 105 mm T5E1 to with velocity (even arms that T28) in a conventional turret.

 

Super Heavy Tank T29

 

T29 Heavy Tank
(Patton Museum)

 

T29 Heavy Tank
(Patton Museum)

 

 

Le T29E1 était doté d' un moteur Allison 1710cc V12. Le T29E2 possédait des améliorations quant à l' armement et aux dispositifs de tir et le T29E3 est une amélioration du T29E2. La transmission GM CD-850-1 procurait la direction, le freinage et le contrôle de la puissance transmise à chaque chenille. La direction s' obtenait via un "manche à balai" ou "joy stick" comme sur les avions et le freinage au moyen de pédales de pied. Le T29 était dirigé par un équipage de 6 hommes. Il mesurait 11.57 m de long (avec le canon), 3.80 m de large, 3.20 m de haut et il pesait 63.873 tonnes. Son blindage variait entre 25.4 mm et 279.4 mm. Il était propulsé par un moteur Ford V12 GAC développant 650 CV ce qui permettait au char d' atteindre seulement les 32 km/h sur route. Comme la plupart des chars lourds le T29 était sous-motorisé. La suspension était constituée de 2 paires de chenilles, 8 double galets indépendants, deux barbotins arrière et deux poulies de tension avant. Comme sur le Pershing la suspension est de type barres de torsion.

The T29E1 was equipped with an engine Allison 1710cc V12. The T29E2 had improvements as for the armament and the devices of shooting and the T29E3 is an improvement of the T29E2. Transmission GM Cd-850-1 got the steering, the braking and the control of the power transmitted to each track. The direction was obtained via a "joy stick" as on the planes and braking by means of pedals of foot. T29 was directed by a crew of 6 men. It was 11.57 m long (with the gun), 3.80 m broad, 3.20 m in height and it weighed 63.873 tons. Its shielding varied between 25.4 mm and 279.4 mm. It was propelled by an engine Ford V12 GAC developing 650 hp what made it possible the tank to reach only the 32 km/h on road. As the majority of the heavy tanks T29 were under-motorized. The suspension consisted of 2 pairs of tracks, 8 independent double road wheels, two back sprocket-wheels and two front idlers. As on Pershing the suspension is of torsion bars type.

 

Super Heavy Tank T29E2

 

T29 Heavy Tank
(Patton Museum)

 

Les tests continuèrent (avec d' autres chars super lourds comme le T28 et le T32) jusqu' en octobre 1947 quand le programme fut annulé alors que les chars de la série T29 étaient les seuls chars occidentaux capables de s' opposer au JS-3 soviétique. Les modèles T30, T32 et T34 sont toutes des améliorations successives d' après-guerre du modèle d' origine.

The tests continued (with other super heavy tanks like T28 and T32) until October 1947 when the program was cancelled whereas the tanks of the T29 series were the only Western tanks able to be opposed to the Soviet JS-3. The models T30, T32 and T34 are all successive improvements of the post-war period of the model of origin.

 

Super Heavy Tank T29E3

 

Data

 

Drawings

 

 

T30 Heavy Tank

Projet contemporain au T29. La construction des modèles pilotes débuta en 1945 et fut terminée en 1947. Le canon de 155 mm tirait des obus transportés en deux parties. Le chargeur était aidé mécaniquement pour le chargement de l'arme.

Contemporary project in T29. The construction of the pilot models began in 1945 and was finished in 1947. The gun of 155 mm drew from the shells transported in two parts. The loader was helped mechanically for the loading of the gun.

 

Heavy Tank T30
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Data

 

Drawings

 

 

 

T32 Heavy Tank

Char lourd basé sur le M26 Pershing mais sur-blindé. 4 modèles pilotes ont été créés en 1945-1946.

Heavy Tank based on the M26 Pershing but up-armored. 4 Pilot models were created in 1945-1946.

 

Heavy Tank T32
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Data

 

Drawings

 

 

T34 Heavy Tank

Le 17 mai 1945, il fut recommandé que deux des modèles pilotes du T30 soient réarmés avec un canon anti-aérien (modifié pour chars) et redesignés T34. Cette modification fut acceptée le 31 mai 1945. A part le canon, le T34 était identique au T30.

On May 17, 1945, it was recommended that two of the pilot models of T30 are rearmed with an anti-aircraft gun (modified for tanks) and are renamed T34. This modification was accepted on May 31, 1945. Separately the gun, T34 was identical to T30.

 

Heavy Tank T34
src: ?

 

Type: Heavy Tank
Crew: 6
Number built: ?

Length: 7.38 m | Width: 3.81 m | Height: 3.23 m | Weight: 71900 kg
Armament
Main: 120 mm T53 | Ammo: ? rounds | Secondary: 3 x .50cal (12.7 mm) M2 MG &
1 x .30cal (7.62 mm) M1919A4 MG | Ammo: ? rounds
Armor
Maximum: 279 mm | Minimum: 25 mm
Automotive & Suspension
Engine: Continental AV-1790-3, V12 Gasoline | Horsepower: 810 hp | Power/weight ratio: 11.26 hp/t
Suspension:
Torsion bars
Performances

Maximum Speed : 27 km/h on road | Range: ? km

 

 

Drawings

 

 

Heavy Tanks

 

Sources:


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