/Vehicles/Allies/USA/04-HeavyTanks/T-35/File/4-Conversions.htm | Up-dated: 03-05-2013

 

T-35 Heavy Tank

Conversions

 

On proposa d' utiliser la caisse du T-35 pour réaliser un affût automoteur de 106 tonnes, pouvant atteindre les 26 km/h, armé d' un canon de 254 mm, ou d' un obusier de 305 mm ou un mortier de 400 mm. Cette conversion fut baptisée projet SU-7 mais ne fut jamais produite.

En 1935, l' usine Kirov de Leningrad mis au point un prototype destiné à accueillir un canon de 152.4 mm ou un obusier de 203 mm. Un prototype du SU-14 fut finalisé en 1935 avec pour armement principal un obusier de 203 mm. Il pesait 50 tonnes et pouvait atteindre les 20 km/h. Un autre prototype avec le canon de 152.4 mm naval B-10 fut également finalisé et baptisé SU-14-1 ou SU-BU-10. Il pesait 47.9 tonnes et pouvait atteindre les 31 km/h. En 1939, les ingénieurs russes développèrent le SU-14-2 ou SU-14-Br-2 à l' usine Barikady de Stalingrad. Cette version était armée du canon de 152.4 mm Br-2 de 1935 et pesait 65 tonnes. Durant la guerre russo-finlandaise, le Su-14-Br-2 est modernisé avec du blindage supplémentaire et un poste radio. Les tests démontrent sa capacité à détruire les fortifications d'un coup direct. Le Su-14-Br-2 sera utilisé lors de la défense de Moscou durant l'hiver 1941-1942 et ce sera son seul fait d'arme.

One proposed to use the hull of T-35 to realize a self-propelled mount of 106 tons, being able to reach the 26 km/h, armed with a gun of 254 mm, or an howitzer of 305 mm or a mortar of 400 mm. This conversion was baptized project SU-7 but was never produced.

In 1935, the factory Kirov of Leningrad developped a prototype intended to accomodate a gun of 152.4 mm or an howitzer of 203 mm. A prototype of the SU-14 was finalized in 1935 with for principal armament an howitzer of 203 mm. It weighed 50 tons and could reach the 20 km/h. Another prototype with the naval gun of 152.4 mm B-10 also was finalized and baptized SU-14-1 or SU-BU-10. It weighed 47.9 tons and could reach the 31 km/h. In 1939, the Russian engineers developed the SU-14-2 or SU-14-Br-2 at the factory Barikady of Stalingrad. This version was armed with the gun of 152.4 mm Br-2 of 1935 and weighed 65 tons. During the Finnish war, Su-14-Br-2 is upgraded with additional armor and a radio station. Tests demonstrate its ability to destroy the fortifications with a direct shot. Su-14-Br-2 will be used in the defence of Moscow in the winter of 1941-1942, and this will be its only feat of arms.

 

SU-14

 

Type: Assault Gun
Crew: 7
Number built: 1

Length: 10 m | Width: 3.37 m | Height: 3.56 m | Weight: 65000 kg
Armament
Main: 1 x 152.4 mm Br-2 Mod. 1935 | Ammo: 35 rounds | Secondary: 4 x 7.62 mm DT MG | Ammo: 2835 rounds
Armor
Maximum: 50 mm | Minimum: 20 mm
Automotive & Suspension
Engine: 12 cylinder, M-17T (petrol) | Horsepower: 500 hp | Power/weight ratio: 7.69 hp/t
Suspension: Coil spring
Performances

Maximum Speed : 22 km/h on road, 19 km/h off road | Range: 150 km on road, 70 km off road
Maximum grade: 30° | Trench crossing: 4 m | Vertical obstacles: 1.20 m | Maximum fording depth: 1.20 m

 

 

Quelques T-35 standard furent équipés de lance-flammes à la place des tourelles de mitrailleuses.

Quelques chars furent équipés de radios pour devenir des véhicules de commandement.

Some standard T-35 were equipped with flame thrower in the place of the machine-gun turrets.

Some tanks were equipped with radios to become command vehicles.

 

Drawings

 

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Heavy Tanks

 

Sources:


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