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ISU-152 Assault Gun

Design

Le ISU-152 étant basé sur le IS-2 châssis, il conservait de ce dernier de nombreux équipements et mécanismes. La suspension et le groupe moteur-transmission restaient inchangés même si de nouveaux réservoirs furent installés.

The ISU-152 being based on the IS-2 chassis, it preserved of the latter many equipments and mechanisms. The suspension and the engine- transmission group remained unchanged even if new fuel tanks were installed.

 

152 mm ML-20S

 

152 mm ML-20 L/28.8 (1937) armor penetration table
 
Penetration of an armor plate (mm)
Ammo type
Weight
Muzzle velocity m/s
Angle
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
BR-540
?
600
90°
132
124
116
107
90
BR-540B
?
600
90°
126
121
115
109
103

 

L'obusier de 152.4 mm ML-20S installé dans la superstructure était approvisioné avec 20 projectiles de 152.4 mm. Il était protégé par le même masque que le canon de 122 mm (A-19) du ISU-122. Ce canon avait une portée 8960 m et était couplé avec une lunette de visée KT-5. Cet obusier mettait à feu des projectiles en 2 pièces, semi-perforants et explosifs ou à fragmentation. Le ML-20S pouvait percer 120 mm de blindage à 1000 m. L'armement était complété par une mitrailleuse lourde de 12.7 mm DShK montée sur le toit de la superstructure, approvisionnée avec 1000 projectiles. L'équipage disposait encore pour sa défense de mitraillettes PPS ou PPSh et de grenades F-1.

Durant la production on tenta de réarmer le ISU-152 en utilisant différent pièces comme le 152 mm BR-8 à canon long, le 152 mm BL-10 et le 130 mm S-26. Tous ces tentative ne dépassèrent jamais le stade du prototype.

The howitzer of 152.4 mm ML-20S installed in the superstructure was supplied with 20 projectiles of 152.4 mm. It was protected by the same mantlet that the gun of 122 mm (A-19) of ISU-122. This gun had a range of 8960 m and was coupled with KT-5 sight. This howitzer put to fire 2-pieces rounds, semi-armor piercing and high explosive or to fragmentation. The ML-20S could pierce 120 mm of armor to 1000 m. The armament was completed by a heavy machine gun of 12.7 mm DShK mounted on the roof of the superstructure, supplied with 1000 projectiles. The crew disposeed again for its defense of PPS or PPSh submachine-guns and of grenades F-1.

During the production one tried to rearm the ISU-152 while using different pieces as the 152 mm BR-8 with long barrel, the 152 mm BL-10 and the 130 mm S-26. All these attempts not outpassed never the stage of the prototype.

 

ISU-122/152 mantlet

 

ISU-152 combat compartment

 

L'accès au véhicule se faisait via deux trappes circulaires à deux volets situées à l'avant du toit ou via une trappe rectangulaire à deux volets à cheval entre le toit et la plaque arrière de la superstructure. Toutes ces trappes étaient montées sur charnières et disposaient d'un périscope rotatif. Le pilote avait pour sa vision un sabord situé sur la plaque frontal de la superstructure. Notez que l'imposant saillie de l'obusier offrait au pilote une vision à droite très limitée.

The access to the vehicle was done through two circular hatches with two shutters situated in the front of the roof or through a rectangular hatch with two shutters between the roof and the rear plate of the superstructure. All these hatches hwere mounted on hinges and had a rotary episcope. The driver had for his vision a sabord situated on the frontal plate of the superstructure. Note that the imposing bulge of the howitzer offered to the driver a vision on his right very limited.

 

ISU-152 superstructure
src: Vincent Bourguignon

 

 

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Self-Propelled Guns

 

Sources:


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