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M12 155 mm Gun Motor Carriage

M12 155 mm Howitzer Motor Carriage

Design: Part 2

L' élément que l' on remarque tout de suite, à l' arrière du M12, c' est la large bêche actionnée par un treuil. Cette bêche était abaissée et enfoncée dans le sol lorsque que l' obusier était en action pour compenser la force du recul qui aurait fait sinon reculer le char de plusieurs cm à chaque tir ! La suspension du M12 à l' origine était celle du M3, mais les chariots du M3 furent vite remplacés par les chariots du Medium Tank M4. Ces chariots en plus des deux galets de roulement possédaient chacun un rouleau porteur monté à l' arrière sur une potence et non plus au dessus du chariot comme sur le M3. De plus ils étaient munis de ressorts plus puissants, ce qui n' était pas un luxe vu le calibre du canon. Sur le M12 les pipes d' échappement étaient installées sur les côtés du bas de caisse entre le 2e et le 3e chariot. Les chenilles utilisées sont celles utilisées par le M3.

T48 type: guides externes, double goupille, chevron, caoutchouc
Largeur: 406 mm - Pas (espacement): 150 mm - Patins: 2x79 - Contact au sol: 3.73 m
T49 type: guides externes, double goupille, barres parallèles, caoutchouc
Largeur: 420.6 mm - Pas (espacement): 150 mm - Patins: 2x79 - Contact au sol: 3.73 m
T51 type: guides externes, double goupille, lisse, caoutchouc
Largeur: 420.6 mm - Pas (espacement): 150 mm - Patins: 2x79 - Contact au sol: 3.73 m
T54E1 type: guides externes, double goupille, chevron, acier
Largeur: 420.6 mm - Pas (espacement): 150 mm - Patins: 2x79 - Contact au sol: 3.73 m

The element which one notices immediately, to the back of M12, it is the broad spade actuated by a winch. This spade was lowered and inserted in the ground when the howitzer was in action to compensate the force of the recoil which would have made if not to move back the tank of several cm to each shooting! The suspension of M12 ath the origin was that of M3, but the bogies of M3 were quickly replaced by the bogies of Medium Tank M4. These bogies in addition to the two road wheels had each one a return roller mounted to the back on an bracket and either on the top the bogie as on M3. Moreover they were provided with more powerful springs, which was not a luxury considering the caliber of the gun. On M12, the pipes of exhaust were installed on the sides of the lower hull between 2nd and the 3rd bogies. The tracks used are those used by M3.

T41 type: External guides, double pin, smooth, rubber
Width: 406 mm - Pitch: 150 mm - Links: 2x79 - Track Ground Contact: 3.73 m
T48 type: External guides, double pin, chevron, rubber
Width: 420.6 mm - Pitch: 150 mm - Links: 2x79 - Track Ground Contact: 3.73 m
T49 type: External guides, double pin, grousers, rubber
Width: 420.6 mm - Pitch: 150 mm - Links: 2x79 - Track Ground Contact: 3.73 m
T51 type: External guides, double pin, smooth, rubber
Width: 420.6 mm - Pitch: 150 mm - Links: 2x79 - Track Ground Contact: 3.73 m

 

M12 rear Suspension
src: Vincent Bourguignon

 

Le blindage du M12 n' était guère épais, et la disposition de celui-ci n' offrait de protection qu' aux deux pilotes, le reste de l'équipage étant assez exposé. Le M12 est un véhicule opérant après tout des lignes arrières.

The shielding of M12 was hardly thick, and the provision of this one offered protection only to the two drivers, the remainder of the crew being rather exposed. M12 is a vehicle, after all, operating from the back lines.

 

Green: 15.9 mm / 90°
Orange: 19 mm / 90°

Green: 25 mm / 60° - 19 mm / 90°
Orange: 51 mm / 90-34° - 19 mm / 90°

Green: 13 mm / 0°
Orange: 13 mm / 0°

src: Vincent Bourguignon

 

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Self-Propelled Guns

 

Sources:


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