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Halftrack Multiple Gun Motor Carriages

M13 & M14 Halftrack Multiple Gun Motor Carriages

Dès 1940, les Américains travaillèrent sur des engins capables d' assurer le protection des colonnes blindées. C' est ainsi qu'en 1940 un M2 Halftrack fut équipé d' une tourelle équipée d' une mitrailleuse Bendix .50cal MG sous la désignation de T1E1 sans guère de succès. En novembre 1941, deux prototypes équipés pour l' un d' une tourelle M33 Maxson pour l' autre d' une tourelle Martin furent développés sur base du M2. Le prototype avec tourelle Maxson fut appelé T1E2 et celui équipé de la tourelle Martin (de bombardier), T1E3. Cependant le M2 n' offrait pas assez d' espace. La tourelle M33 était la plus prometteuse et fut par la suite montée sur le M3 Personnel Carrier (T1E4).

Since 1940, the Americans worked on machines able to ensure the protection of the armoured columns. Thus in 1940 one M2 Halftrack was equipped with a turret equipped with Bendix .50cal MG under T1E1 designation without hardly with success. In November 1941, two prototypes equipped for one with a turret M33 Maxson for the other with a Martin turret were developed on the basis of M2. The prototype with Maxson turret was called T1E2 and that equipped with the Martin turret (bomber), T1E3. However M2 did not offer enough space. The M33 turret was most promising and was thereafter assembled on Personal M3 Carrier (T1E4).

 

T1E1 with Bendix .50cal MG T1E3 on M2 chassis with Martin turret
src: M3 Halftrack in Action Squadron/Signal Publications (Armor Number 34)

 

T1E2 with M2 chassis with Maxson turret

 

La tourelle Maxson actionnée par un moteur essence, était armée de deux mitrailleuses .50cal. Le tireur était assis entre les deux armes. La possibilité de monter un bouclier devant lui existait. L' obtention des cibles se faisait via un Reflex sight. La tourelle pouvait pivoter sur 360° en six secondes et les mitrailleuses disposaient d' une élévation de 90° et d' une dépression de 10°. Il fallait moins de 2 secondes pour que les armes soient pointées en élévation maximum. La cadence de tir maximum des deux armes était de 250 coups par minute. Le T1E4 fut accepté pour la production de masse vers la mi 1942 sous l' appellation de M13 Multiple Gun Motor Carriage. Le M13 fut produit à 1103 exemplaires par White en 1942. Parmi eux 628 furent convertis en M16.

The Maxson turret actuated by a gasoline engine, was armed with two .50cal machine-guns. The gunner had sat between the two weapons. The possibility to mount a shield in front of him existed. Obtaining of the targets was done via a Reflex sight. The turret could swivel on 360° in six seconds and the machine-guns had an elevation of 90° and a depression of 10°. It was necessary less than 2 seconds so that the weapons are pointed in maximum elevation. The maximum rate of shooting of the two weapons was of 250 rounds per minutes. The T1E4 was accepted for the mass production towards mid 1942 under the name of M13 Multiple Gun Motor Carriage. M13 was produced with 1103 specimens by White in 1942. Among them 628 were converted into M16.

 

T1E4/M13 Multiple GMC M14 Multiple Gun Motor Carriage
src: ?
src: M3 Halftrack in Action, Squadron/Signal Publications
(Armor Number 34)

 

Lorsque le M5 Personnel Carrier entra en service, il fut également équipé de la tourelle Maxson sous l' appellation de M14 Multiple Gun Motor Carriage. Le M14 fut produit à 1605 exemplaires par Harvester en 1943.

When M5 Personnel Carrier entered in service, it was also equipped with the Maxson turret under the name of M14 Multiple Gun Motor Carriage. M14 was produced to 1605 specimens by Harvester in 1943.

 

Data

 

Drawings

 

 

M16 & M17 Halftrack Multiple Gun Motor Carriages

Le M13 et le M14 étaient des designs très satisfaisants, mais l' US Army désirait accroître encore la puissance de feu de ses véhicules de DCA. Le premier prototype, fut le T61 basé sur le M2 et doté d' une tourelle Maxson modifiée accueillant 4 mitrailleuses .50cal et appelée M45. La tourelle M45 fut acceptée avec enthousiasme et fut également montée sur le M3 et le M5 Personnel Carriers. Le M3 équipée de la M45 fut appelé M16 Multiple Gun Motor Carriage alors que le M5 équipé de la même tourelle fut appelé M17 Multiple Gun Motor Carriage. Après la guerre le M16 fut le seul modèle de la série M3 à être conservé dans l' armée américaine. Il fut amélioré par l' addition de plaques de blindages supplémentaires sur les côtés de la superstructure, une position plus haute de la tourelle. Cette version fut baptisée M16A1 MGMC et servit notamment pendant la guerre de Corée. Le M16 fut produit à 2877 exemplaires par White en 1943. Il faut y rajouter 628 M13 convertis en M16 et 109 T10E1 convertis en M16. Le M17 fut produit à 1000 exemplaires par Harvester en 1944.

M13 and M14 were very satisfactory designs, but US Army wished to still increase the fire power of its anti-aircraft vehicles. The first prototype, was T61 based on M2 and equipped with a Maxson turret modified accomodating 4 .50cal machine-guns 50cal called M45. The M45 turret was accepted with enthusiasm and was also assembled on M3 and M5 Personnel Carriers. M3 equipped with M45 was called M16 Multiple Gun Motor Carriage whereas M5 equipped with the same turret was called M17 Multiple Gun Motor Carriage. After the war M16 was the only model of the series M3 to being preserved in the American army. It was improved by the addition of additional armour-plates on the sides of the superstructure, a higher position of the turret. This version was baptized M16A1 MGMC and was used in particular during the war of Korea. M16 was produced to 2877 specimens by White in 1943. It 628 should be added there M13 converted into M16 and 109 T10E1 converted into M16. M17 was produced to 1000 specimens by Harvester in 1944.

 

M16 Multiple GMC M17 Multiple GMC
src: M3 Halftrack in Action
Squadron/Signal Publications (Armor Number 34)

 

M16 Multiple GMC
src: Belgian Army

 

M16 Multiple GMC (La Roche-en-Ardennes)
src: Vincent Bourguignon

 

M16 Multiple GMC (La Roche-en-Ardennes)
src: Vincent Bourguignon

 

Data

 

Drawings

 

M3 & M16 Leignon

 

 

T58 Halftrack Multiple Gun Motor Carriages

Le T58 Multiple Gun Motor Carriage était doté d' une tourelle Maxson électrique armée de 4 mitrailleuses .50cal sur châssis M3.

T58 Multiple Gun Motor Carriage was equipped with an electric Maxson turret armed with 4 .50cal machine-guns on M3 chassis.

 

T58 Multiple GMC

 

T10 Halftrack Multiple Gun Motor Carriages

En marge de ces projets armés de mitrailleuses calibre .50, l' US Army travailla sur un programme T10 équipant les halftracks de double-canons de 20 mm Oerlikeon. Le modèle basé sur le M2 fut baptisé T10 et celui basé sur le M3 fut baptisé T10E1. 110 T10E1 furent fabriqués leur armement n' était pas très fiable et ils furent tous reconvertis en M16.

In margin of these projects armed with .50cal machine-guns, US Army worked on a T10 program equipping the halftracks with double-guns of 20 mm Oerlikeon. The model based on M2 was baptized T10 and that based on M3 was baptized T10E1. 110 T10E1 were manufactured, their armament was not highly reliable and they all were reconverted in M16.

 

T10 T10E1
src: M3 Halftrack in Action, Squadron/Signal Publications
(Armor Number 34)

 

 

Data

 

 

 

T37 Halftrack Multiple Gun Motor Carriages

Le T37 est un autre projet de monter des mitrailleuses de calibre .50 sur une plate-forme pivotante à l' arrière du M3 Personnel carrier. Le T37 était équipé de 4 mitrailleuses .50cal sur affût T60. Le T37E1 était doté d' un bouclier de 25 mm d' épaisseur. Les deux projets ne furent pas jugés satisfaisants.

T37 is another project to mount .50cal machine-guns on a swivelling platform to the back of M3 Personal carrier. T37 was equipped with 4 .50cal machine-guns on T60 mounting. The T37E1 was equipped with a 25 mm thickness shield. The two projects were not considered to be satisfactory.


T37 T37E1
src: M3 Halftrack in Action, Squadron/Signal Publications (Armor Number 34)

 

 

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Sources:


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