/Vehicles/Axis/Germany/09-ArmoredCars/4-rad/File/4-rad-pg2.htm | Last Up-date:

 

leichte Panzerspähwagen (4-räd) (Armored Cars)

Sd.Kfz.222 Leichte Panzerspähwagen mit 20 mm KwK

Blindé léger de reconnaissance avec canon de 20 mm KwK 30 ou 38 L/55. Ce véhicule à part le canon est identique au Sd.Kfz.221 extérieurement. Il est cependant plus lourd et certains exemplaires furent dotés de moteurs plus puissants.

Light armoured vehicle of reconnaissance with gun of 20 mm KwK 30 or 38 L/55. This vehicle with share the gun is identical(outside) to Sd.Kfz.221. It is however heavier and certain specimens were equipped with more powerful engines.

 

Leichte Panzerspähwagen Sd.Kfz.222.
src: Connaissance de l'Histoire (Hachette), n°5 - Août-Septembre 1978, Véhicules blindés allemands 39-45

 

20 mm KwK 30/38 L/55
Penetration of a shielding plate (mm) under a plunging angle of 30°
Ammo
Weight
Velocity
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
PzGr
0.148 kg
780 m/s
20
14
9
-
-
PzGr 40
0.1 kg
1050 m/s
49
20
-
-
-

 

Leichte Panzerspähwagen Sd.Kfz.222.
src: Panzer Color 2
src: Site "WWII Vehicles"

 

 

Data

 

Drawings

 

 

Sd.Kfz.223 Leichter Panzerspähwagen (Fu)

Véhicule blindé léger de reconnaissance-radio équipé d'une antenne-cadre et d'une petite tourelle armée d'un MG34.

Light armoured vehicle of reconnaissance-radio equipped with antenna-frame and a small turret armed with a MG34.

 

Leichte Panzerspähwagen (Fu) Sd.Kfz.223.
src: Site "WWII Vehicles"

 

7.92 mm MG 13/34/42
Penetration of a shielding plate (mm) under a plunging angle of 30°
Ammo
Weight
Velocity
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
Patr SmK
0.0115 kg
785 m/s
8
3
-
-
-

 

Leichte Panzerspähwagen (Fu) Sd.Kfz.223.
src: Panzer Color 2

 

src: Panzer Colors Tamiya

 

Data

 

Drawings

 

SdKfz.223 (Fu) 1/35

 

 

Sd.Kfz.260/261 Kleiner Panzerfunkwagen

Le Sd.Kfz.260 est un véhicule blindé léger de reconnaissance-radio. Supérieur au modèle précédent (Sd.Kfz.223), il possédait un équipement radio plus complet. Ce véhicule dont la tourelle était disposée plus en arrière comportait rarement une mitrailleuse.

Sd.Kfz.260 is a light armoured vehicle of reconnaissance-radio. Superior to the preceding model (Sd.Kfz.223), it had more complete radio equipment. This vehicle of which the turret was laid out behind comprised seldom a machine-gun.

 

Sd.Kfz.260 Kleiner Panzerfunkwagen.
Sd.Kfz.261 Kleiner Panzerfunkwagen.
src: Panzer Color 2
src: Connaissance de l'Histoire (Hachette), n°5 - Août-Septembre 1978, Véhicules blindés allemands 39-45

 

Le Sd.Kfz.261 était petit véhicule blindé radio (Version ultérieure du Sd.Kf.260) possédant des performances tout-terrain supérieures au Sd.Kfz.260.

Sd.Kfz.261 was small radio armoured vehicle (later Version of Sd.Kf.260) having cross-country performances higher than Sd.Kfz.260.

 

7.92 mm MG 13/34/42
Penetration of a shielding plate (mm) under a plunging angle of 30°
Ammo
Weight
Velocity
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
Patr SmK
0.0115 kg
785 m/s
8
3
-
-
-

 

Leichte Panzerspähwagen (Fu) Sd.Kfz.260 in North Africa.
Leichte Panzerspähwagen (Fu) Sd.Kfz.260 on the Russian front.
src: Panzer Color 2

 



Les Sd.Kfz.221 et 222 sont basés sur le châssis Horch/Auto-Union. De 1936 à 1938, la production porte sur l'Ausf.A propulsé par un moteur de 3,8 l de 75 ch et dont la production s'achèvera en 1942. Ce châssis comporte 4 roues motrices à suspension totalement indépendante pouvant chacune devenir directrice à tout moment (cette disposition sera supprimée par la suite) ainsi qu'un différentiel autobloquant assurant que les deux roues de chaque côtés seront motrices. La carrosserie (à deux portes) est faite de plaques de blindage soudées. Des fentes de visée à rotule sont disposées à l'avant et à l'arrière du véhicule qui est surmontée d'une tourelle ouverte sur le dessus (rotation manuelle). Des treillis métalliques anti-grenades sont disposés sur le pourtour de la tourelle. Le tireur dans la tourelle était en même temps le chef. Le reste de l'équipage était composé du pilote et de l'opérateur radio-chargeur.

Sd.Kfz.221 and 222 are based on the Horch/Auto-Union chassis. From 1936 to 1938, the production relates to Ausf.A propelled by an engine of 3.8 L of 75 hp and whose production will be completed in 1942. This chassis comprises 4 driving wheels with completely independent suspension being able each one constantly to become director (this provision will be removed thereafter) as well as a auto-blocking differential ensuring that the two wheels on each sides will be driving. The body (with two doors) is made welded armour-plates. Slits of aiming to kneecap are laid out in front and to the back of the vehicle which is surmounted by a turret open on the top (manual rotation). Mesh wires anti-grenades are laid out on the circumference of the turret. The gunner in the turret was at the same time the head. The remainder of the crew was composed of the pilot and the operator radio-loader.

Leichte Panzerspähwagen (Fu) Sd.Kfz.260 and Sd.Kfz.250/3 (Panzergruppe Kleist) during French campaign in 1940.
src: Panzer Colors 2

 

Data

 

Drawings

 

 

Previous PageNext Page

Armored Cars

 

Sources:


Menu Medium Tanks Next Drawing Last Drawing Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Medium Tanks Next Drawing Last Drawing Menu Medium Tanks Next Drawing Last Drawing Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Light Tanks Menu Light Tanks