/Airplanes/Allies/USA/01-Fighters/P-39Airacobra/P-39Q_Airacobra.htm | Update: 01-09-2015

 

P-39 Airacobra - Variants (P-39Q & Other Variants)


 

72nd FS, 21st FG, USAAF - Mariana Islands, circa 1944.

 

 

71st TRS, 82nd TRG, 5th AF, USAAF - New Guinea, November 1944.

 

 

339th FS, USAAF - Circa 1943.

 


 

Original Configuration - Buffalo, NY, May 1940

 

 

Final Configuration - NAS Anacostia, circa 1941

 

 

 

NAS Cape - Artist"s view for the scheme.

 

 

 

 

NAS Cape - Artist"s view for the scheme.

 

 

 

 

P-39Q

Dernier modèle de production et le plus répandus des Airacobra. Il ressemblait à son prédécesseur, mais son armement avait été sensiblement modifié, deux mitrailleuses lourdes dans des nacelles sous les ailes remplacaient les quatre légères. Les derniers exemplaires seront renommés ZF-39Q en 1948.

Latest model of production and the most widespread of Airacobra. It looked like its predecessor, but its equipment had been significantly altered, two heavy machine guns in nacelles under the wings replaced the four light. The last copies will be renamed ZF-39Q in 1948.


P-39Q-1BE (Bell Model 26Q)

Les quatres 0.30 in (7.62 mm) montées sur les ailes furent remplacées par deux 0.50 in (12.7 mm) sur nacelles placées sous les ailes, dotées de 300 projectiles chacune. Le blindage fut augmenté. 150 exemplaires construits.

The four 0.30 in (7.62 mm) mounted on the wings were replaced with two 0.50 in (12.7 mm) on pods under the wings, each with 300 rounds. The shield was increased. Built 150 copies.

 

Un P-39Q du 347e groupe basé sur l'île de Makin (archipel des Gilberts) en décembre 1943.
A P-39Q of 347th group based on Makin Island (archipelago of Gilberts) in December 1943.

 

P-39Q-2

Cinq P-39Q-1s furent modifiés en ajoutant des appareils de prise de vue K-24 et K-25 dans le fuselage pour la reconnaissance photographique.

Five P-39Q-1s were modified by adding K-24 and K-25 cameras in the fuselage for the photographic reconnaissance.

 

P-39Q-5

Modèle avec un blindage allégé (88 kg) et une autonomie accrue. Des adaptateurs de visé de bombardement Type A-1 furent ajoutés. 950 exemplaires construits.

Model with a lightened shield (88 kg) and greater autonomy. Type A-1 bombsight adapters were added. 950 examples built.


P-39Q-6

148 P-39Q-5s furent modifiés en ajoutant des appareils de prise de vue K-24 et K-25 dans le fuselage pour la reconnaissance photographique.

148 P-39Q-5s were modified by adding K-24 and K-25 cameras in the fuselage for the photographic reconnaissance.


P-39Q-10

Modèle avec un blindage et une capacité en carburant augmentés (103 kg - 454 l). Boost automatic controls ajoutés et Throttle & RPM controls coordonnés. Hivernisation des systèmes d'huile et supports caoutchouc des moteurs. 705 exemplaires construits.

Model with armor and fuel capacity increased (103 kg - 454 l). Boost automatic controls added and RPM and Throttle & controls coordinated. Winterization of oil system and rubber mounts of engine. 705 examples built.

P-39Q-11

8 P-39Q-10s furent modifiés en ajoutant des appareils de prise de vue K-24 et K-25 dans le fuselage pour la reconnaissance photographique.

8 P-39Q-10s were modified by adding K-24 and K-25 cameras in the fuselage for the photographic reconnaissance.

P-39Q-15

Modèle avec un plateau incliné renforcé pour empêcher la fissuration de l'affût tripode de la mitrailleuse .50 in (12.7 mm) et diverses autres partes renforcés. Le système d'oxygène est réduit à 2 bouteilles (4 initiallement). 1000 exemplaires construits.

Model with a inclined deck reinforced to prevent cracking of the tripod mount of the machine gun .50 in (12.7 mm) and various other partes strengthened. The oxygen system is reduced to 2 bottles (4 initially). 1000 examples built.

P-39Q-20

Modèle avec quelques changements mineurs d'équipement. Sur ce modèle les nacelles des mitrailleuses .50 in (12.7 mm) n'étaient pas toujours montés. 1000 exemplaires construits.

Model with minor equipment changes. On this model the nacelles machine guns .50 in (12.7 mm) were not always mounted. 1000 examples built.

 

Un P-39Q-20-BE du 28e Fighter Squadron assigné à la 6th Air Force.
Bell P-39Q-20-BE of 28th Fighter Squadron, assigned by Sixth Air Force.

 

P-39Q-21

109 P-39Q-20 reçurent des hélices quadripale four-bladed Aeroproducts.

109 P-39Q-20 four-bladed propellers were given four-bladed Aeroproducts.

P-39Q-25

Modèle similaire au P-39Q-21 mai avec une partie arrière du fuselage renforcé et la structure de stabilisateur horizontal. 700 exemplaires construits.

Model similar to P-39Q-May 21 with a rear portion of the reinforced body and the horizontal stabilizer structure. 700 examples built.

P-39Q-30

Modèle qui retrouve l'hélice tripale. 400 exemplaires produits.

Model who finds three-bladed propeller. 400 copies produced.

 

P-39Q
GENERAL DATA
US: P-39Q Airacobra
Fighter, (Ground) Attack Fighter
1
Bell Aircraft Corporation
4905
July 1943
1943

DIMENSIONS
2425 kg
3347 kg
3800 kg
9.20 m
10.4 m
19.8 m²
3.80 m
169 kg/m²

ARMAMENT
1 × 37 mm M4 Gun
30
2× Browning M2 0.50 in (12.7 mm)
2 x 200
2× Browning M2 0.50 in (12.7 mm)
2 x 300
three hardpoint (belly, wings), generally loaded with 1 × 227 kg bomb, or 1 × 147 kg bomb, or 1 × 113 kg bomb.

 

POWERPLANT
Allison V-1710-85
liquid-cooled supercharged V-12, 28 L
1500 hp at 3000 rpm
394.7 hp / ton *
454 L (284 L in one droptank)

(*) with max takeoff weight

PERFORMANCES
605 km/h
531 km/h
? km/h
10700 m
19 m/s
840 km on internal fuel, 2360 km max

(*) vitesse de décrochage

 

Conversions

 

TP-39Q-5

Version d'entrainement deux place. Le cockpit supplémentaire est installé dans le nez, à la place de l'armement (celui des ailes est aussi supprimé). Une dérive ventrale est ajoutée.

2-seat training variant. The additional cockpit is installed in the nose, instead of armament (the wings weapons are also deleted). A ventral fin is added.

 

TPQ-5.

 

RP-39Q-22

12 P-39Q-20s furent reconvertis en avions d'entrainement 2 places.

12 P-39Q-20s were converted into 2-seat training aircraft.

XTDL-1

Dénomination de la Navy pour les deux P-39Qs utilisés comme drone-cible, assignés au NAS Cape pour essais. Plus tard ils furent renommés F2L-1K.

Designation of the Navy for two P-39Qs used as target drones, assigned to NAS Cape for testing. Later they were renamed F2L-1K.

XFL-1 Airabonita

Prototype unique de chasseur embarqué pour l'US Navy. Il avait des problèmes de mise au point et la marine considérait avec méfiance les avions équipés de moteurs en ligne. Il fut abandonné, au profit du Corsair. Notons que les Britanniques firent le même genre d'essai avec un de leur Airacobra Mk.I.

Single prototype of carrierborne fighter for the US Navy. It had problems of development and Navy regarded with suspicion airplanes with online engines. It was abandoned in favor of the Corsair. Note that the British did the same kind of test with one of their Airacobra Mk.I.

 

XFL-1 Airabonita

 

Specifications

Type: Fighter
Crew: 1

Allison XV-1710-6 (E1) | 1150 hp | Pistons
Dimensions/Masses
Length: 9.07 m | Wingspan: 10.67 m | Wing area: 21.55 m | Height: 3.90 m
Weight: 2341 kg | Max. Combat Weight: 3271 kg
Performances
Max. Speed: 541 km/h | Ceiling: 9418 m | Range: 1725 km
Armament

MG: 1 x 12.7mm (.50cal) MG & 2 x 7.62mm (.30cal) MG
Bombs: -

 

 

 

 

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Fighters

 

 

 

Sources: