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M3/M5 Stuart Light Tank

Genesis

Le char léger M3 Stuart est l' aboutissement d' une série de chars légers qui débuta en 1931. Cependant le développement du M3 ne débuta vraiment qu'en 1940 quand l' Armored Force fut créée au mois de juin. Profitant des enseignements de la campagne de France, les designers US modifièrent le char léger M2A4 en augmentant son blindage frontal jusqu' à 51 mm et en installant une mitrailleuse antiaérienne sur la tourelle.

The light tank M3 Stuart is the result of a series of light tanks which began in 1931. However the development of M3 began really only in 1940 when Armored Force was created in June. Benefitting from the lesson of the campaign of France, the US designers modified light tank M2A4 by increasing its frontal shielding up to 51 mm and by installing an anti-aircraft machine-gun on the turret.

 

Light Tank M2A4
src: Blindés de la Seconde Guerre Mondiale, Éditions Altas

 

La caisse fut prolongée pour recouvrir les échappements, et la suspension à ressorts hélicoïdaux fut retenue. Le nouveau modèle fut baptisé M3 Light Tank. Il possédait un équipage de 4 hommes: le commandant, le tireur, le pilote et son assistant. Comme le M2A4 le M3 était armé du canon type M5 de 37 mm avec gyro-stabilisateurs. La caisse était assemblée par boulonnage et accueillait un moteur essence Continental W-670 de 250 CV. L' armement était complété par cinq mitrailleuses Browning de 7.62 mm: une antiaérienne montée à l' arrière de la tourelle, une coaxiale montée à la droite du canon, une mitrailleuse de caisse montée sur le glacis et deux autres montées sur chaque surplomb de chenille. Le M3 fut standardisé en juillet 1940 et la production débuta en mars 1941.

The hull was prolonged to cover the exhausts and the suspensions with helical springs was retained. The new model was baptized M3 Light Tank. It had a crew of 4 men: the commander, the gunner, the driver and his assistant. As the M2A4, M3 was armed with the standard gun M5 of 37 mm with gyro-stabilizers. The hull was assembled by bolting and accomodated a Continental W-670 of 250 hp gasoline engine. Armament was supplemented by five Browning machine-guns of 7.62 mm: an anti-aircraft mounted to the back of the turret, coaxial mounted with the right side of the gun, a machine-gun of hull assembled on the glacis and two others mounted on each sponsons. M3 was standardized in July 1940 and the production began in March 1941.

 

M3 General Stuart
src: Tamiya

 

Le moteur essence Continental W-670 était en fait un moteur d' avion et en raison de la priorité donnée à la force aérienne, ce moteur n' était pas disponible en grand nombre pour le M3. Pour combler ce manque on utilisa le moteur diesel Guiberson mais surtout le Twin Cadillac V8 essence développant 220 CV. Ce dernier équipa un nouveau modèle le M3E2. Ce prototype fut testé sur près de 1000 km sans connaître le moindre ennui mécanique, fin 1941. Le Twin Cadillac prouva être supérieur au Continental, et le nouveau modèle fut approuvé pour la production. Le M3E2 fut standardisé en tant que Light Tank M5 et non M4 pour ne pas être confondu avec le Medium Tank M4 (Sherman). En raison de installation de ce double-moteur , le plateau arrière de la superstructure fut rehaussé ci qui donnait au M5 avec un avant de caisse en pente et une silhouette facilement reconnaissable.

The Continental W-670 gasoline engine was in fact an engine of plane and because of the priority given to the air force, this engine was not available in great number for M3. To fill this lack one used the diesel engine Guiberson but especially Twin Cadillac V8 gasoline developing 220 hp. This last equipped a new model the M3A2. This prototype was tested on nearly 1000 km without knowing the least engine trouble, at the end of 1941. Twin Cadillac proved being higher than the Continental one, and the new model was approved for the production. The M3A2 was standardized as Light M5 Tank and not M4 not to be confused with Medium Tank M4 (Sherman). Because the installation of this double-engine, the rear deck of the superstructure was raised what gave to M5 with inclined frontof hull. An easily recognizable silhouette.

 

Production

Le M3 fut standardisé pour la production en juillet 1940. Les premiers exemplaires firent leurs apparition en mars 1941. Les premiers modèles à être équipés du moteur Diesel apparurent en juin 1941. Le M3A1 fit son apparition en mai 1942, le M3A3 en septembre 1942. Dès 1941 en raison de la loi prêt-bail, les M3 furent également livrés aux Britanniques. Les modèles M3, M3A1 et M3A3 furent tous fabriqués par American Car & Foundry Co. Le M3A2 devait être une version à coque soudée comme le M3A1 mais il ne fut jamais produit.

M3 was standardized for the production in July 1940. The first specimens made their appearance in March 1941. The first models with being equiped of the diesel engine appeared in June 1941. The M3A1 made its appearance in May 1942, the M3A3 in September 1942. Since 1941 because of the law lease-lend, M3 were also delivered to the British. Models M3, M3A1 and M3A3 all were manufactured by American Car & Foundry Co. The M3A2 was to be a version with welded hull as the M3A1 but it was never produced.

 

M3 Stuart

M3 en service dans l' Armée rouge

src: La Seconde Guerre Mondiale, Éditions C. Colomb
src: ?


Production
Models Periode Producted Manufacturers
03/1941-10/1942
4526
American Car & Foundry Co.
06/1941-10/1942
1285
American Car & Foundry Co.
05/1942-01/1943
4410
American Car & Foundry Co.
09/1942-09/1943
3427
American Car & Foundry Co.
 
Total
13648
 
04/1942-12/1942
2076
Cadillac, General Motors Corp., Massey Harris Co.
11/1942-06/1944
6810
Cadillac, General Motors Corp., Massey Harris Co.,
American Car & Foundry Co.
Total
22534
 

 

M5 made its appearance in April 1942 and the M5A1 its appearance in November 1942. This last model was longest produced because its production stopped in June 1944. M5 and the M5A1 were manufactured by Cadillac, General Motors and Massey Harris. American Bus & Foundry Co also took part in the production of the M5A1. On the whole more than 18500 specimens of this light tank manufactured and were sent on all fronts and in all the allied armies of the USA.

 

M5A1 dans une ville allemande. M3A3 des forces françaises libres.

M5A1 in a German city.

M3A3 of free french forces.

src: site US's Vehicle History src: La Seconde Guerre Mondiale, Éditions C. Colomb

 

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Light Tanks

 

Sources:


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