/Vehicles/Allies/USA/06-LVT/File/LVT(A)-2.htm | Up-dated: 08-10-2013

 

Landing Vehicle Tracked (LVT)

LVT(A)-2 Water Buffalo

Le LVT(A)-2 fut développé à partir du LVT-2 afin de fournir plus de protection à l'équipage. Cet engin est le seul Amtrac à recevoir la désignation (A) ou Armored. Les LVT(A)-1, LVT(A)-4 et LVT(A)-5 sont tous des Amtanks dotés de tourelles et de canons. Cette conversion connue au début sous la désignation de T33 fut développée à la demande de l' Armée de terre qui désirait blinder les Amtracs dans le courant de 1942. A cette époque le LVT-2 et le LVT(A)-1 étaient en cours de développement et on décida simplement de doter le LVT-2 de certains éléments du LVT(A)-1. En fait à part la cabine le LVT(A)-2 ne différait quasi pas du LVT-2.

LVT(A)-2 was developed starting from LVT-2 in order to provide more protection to the crew. This machine is the only Amtrac to receive designation (A) or Armored. LVT(A)-1, LVT(A)-4 and LVT(A)-5were all Amtanks and were equipped with turrets and guns. This conversion known at the beginning under the designation of T33 was developed at the request of the Army which wished to armour Amtracs in the current of 1942. At that time LVT-2 and LVT(A)-1 were under development and one simply decided to equip LVT-2 with certain elements of LVT(A)-1. In fact except for the cabin LVT(A)-2 did not differ quasi from LVT-2.

 

LVT(A)-2 Water Buffalo
src: Amtracs in Action (Armor Number 31), Squadron/Signal publications

 

La suspension du LVT-2 de type Torsilatic (ressorts de torsion) fut conservée sur le LVT(A)-2. Cette suspension comportait de chaque côté un barbotin avant (37 dents), un barbotin arrière (33 dents) ajustable, 11 galets indépendants et deux rouleaux porteurs. Les éléments de la suspension s' articulaient autour d' une large boîte en forme de trapèze. Les chenilles montées sur le LVT(A)-2 sont complètement hermétiques au sel marin et au sable. Elles sont en plus dotées de grousers (lames) en forme de "W".

The suspension of LVT-2 of the type Torsilatic (springs of torsion) was preserved on LVT(A)-2. This suspension comprised each side a front sprocket-wheel (37 teeth), a back idler (33 teeth) adjustable, 11 independent road wheels and two return rollers. The suspension devices were articulated around a broad box in the shape of trapezoid. The tracks assembled on Lvt(a)-2 were completely hermetic to sea salt and sand. They were equipped with grousers (blades) in the shape of "W".

 

Suspension
src: Vincent Bourguignon

 

L' armement comportait une mitrailleuse de 12.7 mm (.50cal) et trois mitrailleuses de 7.62 mm (.30cal) montées sur le toit de la cabine ou sur les parois de l' espace cargo. Cet arrangement pouvait varier selon les préférences des équipages et les réalités du terrain.

The armament comprised a machine-gun of 12.7 mm (.50cal) and three machine-guns of 7.62 mm (.30cal) assembled on the roof of the cabin or on the walls of cargo-space. This arrangement could vary according to the preferences of the crews and field realities.

 

Provision of the armament
src: Vincent Bourguignon

 

 

Comme le LVT-2, le LVT(A)-2 était divisé en trois parties: la cabine de pilotage accueillant les trois hommes d' équipage, l' espace cargo pouvant accueillir 24 passagers ou 3 tonnes de matériel et le e compartiment moteur qui accueillait accueillait toujours le même moteur que le M3A1 Light Tank, le Continental W-670-9A (essence) de 7 cylindres développant 250 à 262 CV. Ce moteur permettait au Water Buffalo d' atteindre les 30 km/h sur terre et les 12 km/h dans l' eau. Le LVT(A)-2 avait une autonomie de 240 km sur terre et de 80 km dans l' eau. L' arbre de transmission parcourait tout l' espace cargo en longueur pour rejoindre la transmission de type Synchromesh (synchronisée) comportant 6 rapports (5/1). La puissance était transmise aux barbotins avant. Sur le LVT-2, le plateau arrière était composé de trois plaques dont la plaque centrale (la plus large) possédait une grille de ventilation montée sur charnières. Cependant sur le LVT(A)-2 la grille fut supprimée et remplacée par une plaque blindée. La partie arrière de la caisse ne comportait aucune ouverture sinon les orifices d' échappement. Autre changement, des réservoirs à obturation automatique furent installés pour empêcher tout risque de feu et d' explosion.

Like the LVT-2, the LVT(A)-2 was divided into three parts: the cockpit accomodating the three men of crew, cargo-space which can accomodate 24 passengers or 3 tons of material, and the engine compartment accomodated always the same engine as the M3A1 Light Tank, the Continental W-670-9A (gasoline) of 7 cylinders developing 250 to 262 hp. This engine made it possible the Buffalo Toilets to reach the 30 km/h on ground and the 12 km/h in water. The LVT(A)-2 had an autonomy of 240 km on ground and 80 km in water. The driveshaft traversed all cargo-space in length to join the transmission of the Synchromesh type (synchronized) comprising 6 speeds (5/1). The power was transmitted to the front sprocket-wheels. On the LVT-2, the rear deck was composed of three plates whose central plate (broadest) had a grid of ventilation assembled on hinges. However on the LVT(A)-2 the grid was removed and replaced by an armoured plate. The back plate of the hull did not comprise any opening if not the exhaust ports. Another change, fuel tanks with automatic obturation were installed to prevent any risk of fire and explosion.

 

LVT-2 engine compartment
src: Vincent Bourguignon

 

La superstructure de la cabine contrairement à celle du LVT-2 était blindée (max 13 mm). Une des larges fenêtre frontales de vision fut supprimée. Au fait seule celle du pilote à gauche fut conservée et dotée d' un volet blindé. Les petites fenêtres latérales furent supprimées et deux trappes d' accès furent montées sur charnières sur le toit de la cabine, chacune dotée d' un épiscope.

The superstructure of the cabin contrary to that of LVT-2 was armoured (max 13 mm). One broad frontal vision windows was removed. At the fact only that of the driver on the left was preserved and equipped with an armoured shutter. The small side openings were removed and two trap doors of access were assembled on hinges on the roof of the cabin, each one equipped with an episcope.

 

LVT(A)-2 Water Buffalo cabin & cargo-space
src: Vincent Bourguignon

 

La production du LVT(A)-2 débuta en 1943 et et se poursuivit en 1944. Un total de 450 exemplaires seulement furent fabriqués par la FMC, Borg-Warner Corp. et Roebling, tous délivrés à l' Armée de terre. En mars 1944, des kits utilisables sur le terrain seront fournis (plaques de blindage) et soudés sur les LVT-2 standards utilisés comme véhicules amphibies d' assaut. Environ 1000 LVT-2 standards furent ainsi convertis mais ne furent jamais appelés LVT(A)-2.

The production of LVT(A)-2 began in 1943 and and continued in 1944. A total of 450 specimens only were manufactured by the FMC, Borg-Warner Corp. and Roebling, all delivered to the Ground Army. In March 1944, kits usable on the ground will be provided (armour-plates) and will be welded onto basic LVT-2 used as amphibious vehicles of assault. Approximately 1000 LVT-2s were thus converted but were never called LVT(A)-2.

 


Production
Year Quantity
1943
200
1944
250
Total
450
Providing
USMC
200
US Army
250
Lend-Lease
-

 

 

Data

 

Drawings

 

LVT(A)-2 1/35

 

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Landing Vehicle Tracked

 

Sources:


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